Oprydning og udsmidning

tirsdag den 27. januar 2015

Januar er en oprydningsmåned. Og i går tacklede jeg en af de helt store udfordringer: Mit klædeskab. Ikke fordi jeg har overdrevent meget tøj, men fordi de svære beslutninger står i kø, når først man går i gang. Jeg havde brug for hjælp - og hjælp til at købe og bruge tøj anderledes. Mine tøjønsker for 2015 er at eje mindre tøj og blive bedre til at bruge det tøj jeg har.


Hjælpen kom i form af en blog - http://www.un-fancy.com/ - der bruger en så-kaldt capsule wardrobe. Dvs. få, men elskede stykker tøj, der anvendes og kombineres i det uendelige i løbet af en sæson, hvorefter du laver en ny capsule. Hendes tilgang er nem - tag alt ud af dit skab og put alt det tilbage som du ville tage på lige nu. Alt andet sorteres i: forkert sæson/skal væk/tøj du vil tage stilling til senere - dette tøj lægges væk. Jeg prøver hendes plan med 9 underdele, 15 overdele, 9 sko/støvler, 2 kjoler - accessories, sportstøj, undertøj og sove/hygge-tøj tæller ikke med. Når sæsonen er slut (april) laver man en ny capsule wardrobe; beslutter hvilket tøj, der skal med over i den nye sæson, om man har noget fra gemmerne og om der skal tilkøbes noget - som man så gør på en super velovervejet måde (håber jeg).

Jeg gik all-in og downloadede app'en Stylebook til 29kr. Jeg tog billeder af alt mit tøj, og kan nu lege med det og lave outfits i bedste damebladsstil. Der er også en kalender, så man kan logge hvornår man har haft hvad på, og kan dermed se hvilket tøj man bruger. Du kan endda se statistikker på dit tøjbrug.

Et af mine outfits

Så lå jeg i sengen om aftenen og lavede sæt - underligt nok er det meget lettere at sammensætte forskellige looks på telefonen, end når man står foran klædeskabet. På 1 time fik jeg sat en masse sæt sammen af mit udvalgte tøj. Men den sorte sandhed gik op for mig - alt det tøj jeg rent faktisk går med er sort, gråt, mørkeblåt - og stort set uden mønster. Mærkeligt at se sig selv udefra på den måde. Jeg bruger også alt for få af mine sko - og næsten altid den samme taske, selvom jeg har flere at vælge imellem.

Jeg bliver aldrig god til farver på mit tøj - så jeg tænker at udvide min capsule til at indeholde et par neglelak og læbefarver og få mere farve ind i min garderobe ad den vej. Så her er de farver jeg har valgt at peppe op med denne sæson:
Kure Bazaar Stiletto


Burts Bees Lip Shimmer Cherry


Kjær Weis Lip Tint Bliss Full




Une Nail Colour C23

Der er plads i mit klædeskab, der nu indeholder de ting jeg bruger. Jeg glæder mig til at forsætte med capsule wardrobe-strategien, Stylebook-app'en og til at lære at sætte mit tøj sammen på andre måder - og blive bedre til at købe tøj jeg bliver glad for - og god til at bruge.

Mine udvalgte neglelak og læbefarver:
Kjær Weis Lip Tint Bliss Full refill kr. 150,- ny kr. 325,-
Une Neglelak C23 kr. 109,-

No Comments Yet, Leave Yours!